Het is een lang en zwaar gevecht geweest, maar de plannen voor de uitbreiding van Archeon krijgen eindelijk ruim baan! De gemeente heeft het benodigde geld op tafel gelegd om projectontwikkelaar BPD af te laten zien van de bouw van een aantal woningen op de plaats van de uitbreiding.

De uitbreiding van Archeon is noodzakelijk om het het nieuwe Romeinse Scheepsvaartmuseum een plek te geven en toch in verbinding te houden met de rest van het park. Ook kunnen zo de paden worden verbreed en kan de indeling van het park logischer worden gemaakt, met onder andere de aanleg van een nieuwe entree. Inmiddels is in de Romeinse Restauratiewerf Archeon de restauratie van de Zwammerdamschepen gestart. Deze schepen zijn als iconen van de Nedergermaanse limes de belangrijkste aanwinst voor het scheepvaartmuseum. De restauratiewerf is per heden toegankelijk voor publiek. De restauratie zal enkele jaren in beslag nemen

GroenLinks steunt Archeon al jaren in haar strijd voor de grond. Projectontwikkelaar was lange tijd vastberaden om op de grond villa's voor de wijk Burggooi te bouwen. Het college van Alphen aan den Rijn wilde op haar beurt niet genoeg geld vrijmaken om BPD uit te kopen. Dankzij GroenLinks, SP, PvdA en RGL werd ongeveer een jaar geleden toch een onderzoek gestart om te kijken wat er mogelijk was.

René Driesen, fractievoorzitter van GroenLinks, die zich vurig voor het museumpark heeft ingezet, is erg blij met de uitkomst: ’Fantastisch dat we uiteindelijk toch tot een oplossing zijn gekomen. Archeon is ontzettend belangrijk voor Alphen aan den Rijn. Zeker aangezien onze Limes genomineerd staat voor de Werelderfgoedlijst is dit precies wat we nodig hebben. Archeon maakt het verleden klaar voor de toekomst. Dat is belangrijker dan een paar huizen.’