Alphen aan den Rijn heeft een nieuwe cultuurvisie! Daarin staat het genieten van cultuur door alle Alphenaren centraal. Cultuur is goed voor de gezondheid, brengt mensen samen en versterkt de economie, maar is vooral heel leuk en inspirerend!

De Alphense cultuuragenda

Er gebeurt in onze gemeente al heel veel. Prachtige voorstellingen en cabaret in Castellum, waardevolle cursussen en mooie films in het Parktheater, veel live muziek in het Flora Theater en Hendrick's Pub. Maar ook het bevrijdingsfestival, luilak, trekkertrek, het zomerspektakel en parkkunst zijn jaarlijkse hoogtepunten. Evenementen waar duizenden Alphenaren op af komen en sommigen het hele jaar naar uitkijken. De gemeente gaat er voor zorgen dat al dat moois nog zichtbaarder gaat worden en beter op elkaar wordt afgestemd. Een cultuurmakelaar en een cultuurplatform gaan de Alphense cultuur aanjagen en samenwerking stimuleren. De Alphense cultuuragenda wordt een begrip en zichtbaar voor iedereen.

Broedplaatsen

In de winkelcentra staan regelmatig winkels leeg. We verwachten dat dit ook zo zal blijven, steeds meer mensen bestellen hun spullen via het internet waardoor de detailhandel het moeilijk heeft. Het is natuurlijk zonde dat met de leegstaande panden niets gebeurt. Daarom gaan we die meer benutten voor broedplaatsen (plekken waar vernieuwende kunstenaars werken) en om kunst tentoon te stellen. De STA gallerie in de Aarhof is daarvan nu al een mooi voorbeeld.

Straatkunst

Beelden en muurschilderingen fleuren stad en dorpen op en zorgen voor levendigheid. Daar komt meer ruimte voor, wat iedereen ook uitnodigt om naar buiten te gaan en nieuwe dingen te ontdekken.

Poppodium

Uit het onderzoek voor de cultuurvisie blijkt dat in Alphen heel veel behoefte is aan meer muziek. Dat muziek populair is blijkt ook wel aan de bezoekersaantallen bij live concerten in de gemeente. Na het sluiten van het Kasteel missen we een poppodium waar inwoners kunnen genieten van muziek, kunnen dansen, zelf muziek kunnen maken en elkaar kunnen ontmoeten. In de komende maanden onderzoeken we waar zo'n podium het beste gerealiseerd kan worden.

Popmuseum

Het nationale popmuseum overweegt zich te vestigen in Alphen! Dit museum laat de rijke Nederlandse muziekgeschiedenis zien, waar jong en oud van kunnen genieten. Het museum zou zich graag vestigen in het Oude Raadhuis aan het Burgermeester Visserpark. Een mooie kans voor Alphen om naast Archeon een tweede topmuseum binnen te halen! Het museum moet een mooie plek worden voor Alphenaren om te genieten en te ontdekken, maar zorgt ook dat Alphen meer bezoekers krijgt, wat weer goed is voor de lokale middenstand. In januari weten we meer, mocht je al een voorproefje willen, neem dan vooral een kijkje in musuem Rockart in Hoek van Holland!

Altijd in ontwikkeling

Na het vastellen van deze visie begint het pas. Volgend jaar worden meer onderwerpen toegevoegd en ingevuld. Daarbij willen we vooral initiatieven uit de samenleving de ruimte geven. Heb je een goed cultureel idee? Schroom niet en neem contact met ons op!