‘Wij zijn als gemeente verantwoordelijk voor het verduurzamen van onze eigen leefomgeving,’ legt Van Zuylen uit. ‘Het Duurzaamheidsprogramma is een leidraad voor het volbrengen van maar liefst drie transities: de energietransitie, de transitie voor klimaatadaptie, en de transitie naar een circulaire economie. Dat is niet niets, daarom is het essentieel dat we inwoners, bedrijven en organisaties hebben meegenomen in de totstandkoming van deze plannen. Zij hebben kunnen aangeven wat ze belangrijk vinden en hoe ze willen bijdragen.’

‘In de toekomst blijven we ook nauw samenwerken met al deze partijen om de duurzaamheidstransitie te verwezenlijken. Ik ben heel blij met de betrokkenheid van de inwoners en de goede samenwerking en constructieve houding van de energiecoöperaties en het Alphense bedrijfsleven, met name de VOA. Structurele problemen vragen immers om structurele oplossingen.’

Ook GroenLinks raadslid Wouter van Kleef reageert enthousiast over het programma. ‘Je merkt dat het niveau van kennis en ambitie de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Uit dit programma spreekt durf, het is veel samenhangender en concreter dan eerdere duurzaamheidsprogramma’s. De uitvoering wordt natuurlijk een forse opgave, maar met het vaststellen van het programma hebben we een belangrijke stap gezet.’

‘Het is goed om te realiseren dat dit duurzaamheidsprogramma geen luxe maar noodzaak is: essentieel om ervoor te zorgen dat wij én de volgende generaties hier aangenaam kunnen blijven leven. De stip aan de horizon is een gemeente die in 2050 volledig energieneutraal, circulair en klimaatbestendig is en een diversiteit aan plant- en diersoorten biedt. Het was goed om de wethouder te horen bevestigen dat er extra aandacht komt voor duurzaam groen- en waterbeheer, om klimaatverandering te remmen. Met dit plan zorgen we ervoor dat we in 2030 op koers liggen!’