GroenLinks onderschrijft de voordelen die 5G zowel bedrijven als consumenten in Alphen aan den Rijn gaat brengen. Het ondersteunt bijvoorbeeld het grootschalig inzetten van Internet of Things, wat voor allerlei zaken op gebied van duurzaamheid ingezet kan worden.

Tegelijkertijd voelen wij mee met de zorgen die leven bij een deel van de Nederlandse en ook Alphense bevolking ten aanzien van 5G.

Wij gaan met de wethouder in gesprek over de volgende aandachtspunten:

•  Zorgen over gezondheid

Gezondheid in relatie tot 5G is al jaren nationaal en lokaal, onderwerp van discussie. Wij maken ons ongerust over effecten van toenemende straling, niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen waar dit netwerk wordt uitgerold.  Als GroenLinks willen wij technologische vooruitgang niet in de weg staan, maar onze gezondheid en die van de ons omringende natuur, staat voorop. Er is al veel studie verricht, met tot nu toe hoofdzakelijk positieve resultaten voor 5G. Deze rapporten zijn echter moeilijk leesbaar en weinig to-the-point. Wij vragen de wethouder om over deze resultaten compact en duidelijk te communiceren met onze inwoners, zodat de onrust weggenomen kan worden;

• Zorgen over misinformatie

Allerlei groeperingen publiceren op de sociale media waarschuwingen over 5G, het Coronavirus zou bijvoorbeeld door 5G verspreid worden. Natuurlijk wordt ook relevante informatie op deze manier tot ons gebracht. Hoe filteren we de juiste informatie hieruit? Ook voor dit punt geldt dat communicatie vanuit de gemeente van groot belang is;

• Zorgen over privacy

Met de internationaal gevoerde Huawei discussie op de achtergrond, willen wij graag weten of de wethouder er op toeziet dat er, met het oogpunt van privacy, veilige apparatuur binnen onze stadsgrenzen zal worden opgesteld;

• Zorgen over veiligheid

Op diverse plekken in het land zijn 5G installaties door actiegroepen in brand gezet of op andere wijze vernield. Hoe gaat de wethouder onze inwoners beschermen tegen dit soort activiteiten? Als GroenLinks keuren wij deze activiteiten overigens ten stelligste af;

• Zorgen over esthetiek

Op  veel plekken in Alphen aan den Rijn zullen antennes/small cells worden bevestigd om het netwerk de gewenste dekking te kunnen geven. Wij vragen de wethouder op welke wijze de bewoners/raad inspraak krijgen in de plekken waar dit zal gebeuren.