De officiële opening van de Maximabrug op 6 april ging bepaald niet geruisloos. GroenLinks en SP, die zich jarenlang tegen de komst van de grote brug hebben verzet, versperden met een groot spandoek de weg voor de openingsboot met wethouders en raadsleden.

'Handen af van de Gnephoek', was op het doek te lezen. Een signaal van onvrede van de partijen over de in hun ogen onnodige, grote en dure infrastructurele projecten in het polderlandschap die het college verwezenlijkt. De actie werd aan de waterkant ondersteund door de burgeractiegroep Maak Het Hart Niet Hard.

Volgens GroenLinks fractievoorzitter Rene Driesen is de Maximabrug een historische vergissing. 'Om te beginnen is de brug hoger, breder en duurder dan nodig. Bovendien vormt deze brug de eerste schakel in de aanleg van een vierbaans rondweg om Alphen aan den Rijn. Die weg hebben we niet nodig, trekt juist meer verkeer aan, en gaat dwars door de Gnephoekpolder en Vrouwgeestpolder. Dit is nu nog een prachtig stiltegebied met meer dan 80 soorten vogels en een weids uitzicht. De weg zal een litteken vormen in het steeds kleiner wordende groen van het Groene Hart.'

Hoe moet de verkeersdrukte dan worden opgelost volgens de SP en GroenLinks? 'Geen megalomane kunstgrepen meer, die de capaciteit fors verhogen en daarmee nieuw verkeer aantrekken,' legt SP fractievoorzitter Harre van der Nat uit. 'We moeten de steeds intensievere verkeersdrukte beperken door geen megabruggen en megawegen in onze gemeente te willen. Bovendien is het hoog tijd dat er alternatieven worden ontwikkeld voor het huidige zware transport, zoals een overslagsysteem en efficiënter gebruik maken van de infrastructuur die er al is.'