Gezondheidsrisico’s
“Kinderen en leraren verdienen een omgeving waarin ze kunnen leren en werken zonder gezondheidsrisico’s,” zegt raadslid Rebecca Sterk. “We zien dat veel scholen, vooral in het basisonderwijs, kampen met hitte, gebrekkige ventilatie en verouderde gebouwen. Dat heeft directe gevolgen voor concentratie, leerprestaties en welzijn.” Op zonnige dagen loopt de temperatuur in klaslokalen al snel op tot boven de 25 graden. Leerkrachten en leerlingen kunnen dan last kunnen krijgen van hoofdpijn en benauwdheid. Bovendien is het ver boven de ideale temperatuur voor hersenactiviteit, blijkt uit verschillende onderzoeken.
Omgaan met hitte
Veel scholen hebben geen uniform hitteprotocol. Dat betekent dat tijdens een hittegolf, waarvan er in 2025 verschillende zijn geweest, per school verschillende maatregelen worden genomen, zoals schooltijden inkorten, pauzes aanpassen, buiten lesgeven, of het laten vervallen van buitengymlessen en binnenspelen. Slechts voor enkele scholen is bij langdurige temperaturen boven de 30°C een tropenrooster is afgesproken. “Dat is echter symptoombestrijding”, zegt raadslid Erik van Zuylen. “Leerlingen slapen slechter, ouders hebben problemen met vervoer en opvang, en leraren staan alsnog te werken in ongezonde omstandigheden. Het is tijd om het fundament aan te pakken: het binnenklimaat zelf.”
Motie voor structurele actie
Met de motie vraagt GroenLinks-PvdA het college om uiterlijk vóór de zomer van 2026 een concreet voorstel aan de raad te presenteren. Dat voorstel moet een financiële voorziening bevatten waarmee scholen noodzakelijke maatregelen voor een gezond binnenklimaat kunnen bekostigen, wanneer bestaande subsidies daarvoor tekortschieten. Ook pleit de fractie voor de aanstelling van een ‘klimaatconsultant’ binnen de gemeentelijke organisatie. Deze specialist moet scholen helpen om duurzame oplossingen te kiezen en om beter gebruik te maken van beschikbare subsidieregelingen.
Focus op de grootste problemen
GroenLinks-PvdA wil dat de gemeente samen met de scholen in kaart brengt waar de nood het hoogst is, zodat op die locaties direct actie kan worden ondernomen. “Sommige scholen wachten nog jaren op nieuwbouw, terwijl kinderen en leraren nú in benauwde, slecht geventileerde lokalen zitten,” benadrukt Rebecca Sterk. “Wij moeten vandaag oplossingen bedenken voor morgen.”