GroenLinks demonstreerde vanmiddag op het Haagse Malieveld samen met tienduizend mensen tegen de geplande bezuinigingen op sociale werkplaatsen. Fractievoorzitter Jolande Sap was duidelijk over het standpunt van GroenLinks. Tegen de massaal aanwezige medewerkers van sociale werkplaatsen zei ze:

Deze bezuinigingen moeten van tafel. Wij stemmen hartstikke tegen! Jullie zijn de oplossing en niet het probleem. Werkgevers moeten jullie aannemen!"

Tweede Kamerlid Linda Voortman was ook aanwezig: "Het kabinet jaagt de mensen de bijstand in, achter de geraniums. Ze moeten juist de kans gegeven worden om te kunnen werken, om mee te doen aan de samenleving"

Mensen uit alle delen van het land kwamen naar de demonstratie, die gericht was tegen de nieuwe Wet werken naar vermogen. Veelal medewerkers van sociale werkvoorzieningen kwamen op de manifestatie af. Zij worden het slachtoffer van de wet.

Door de nieuwe wet worden allerlei sociale regelingen samengevoegd. De budgetten voor uitkeringen gaan omhoog, terwijl de budgetten om mensen aan het werk te krijgen omlaag gaan. GroenLinks wil juist dat gemeenten de middelen hebben om mensen naar werk te begeleiden en werkgevers de middelen geven om mensen aan te nemen. “Verplicht werkgevers om jullie talent in te zien, Nederland heeft ook deze mensen nodig om uit de crisis te komen”, was de boodschap van Sap aan het kabinet Rutte.

Op dit moment staan al 2 miljoen mensen met een arbeidsbeperking aan de kant. Sap: “Het is opvallend dat dit werkgeverskabinet er niet in slaagt meer WSW’ers aan een baan te brengen.” GroenLinks vindt dat deze mensen alleen op een duurzame manier aan de slag geholpen kunnen worden wanneer er wordt gekozen voor een investering in participatie. Hierdoor krijgen deze mensen reële kansen op de arbeidsmarkt.

Meer over de demonstratie "Laat ze niet vallen"

Lees ook het blog van Jesse Klaver: "De ideologie van 'eigen schuld, dikke bult"

Lees meer over GroenLinks & de wet "werken naar vermogen