Het college heeft het voormalige GGZ-pand aan de Noorderkeerkring in Alphen aangewezen als de belangrijkste opvanglocatie. De eerste 40 plekken zijn direct beschikbaar. De overige 85 plekken komen op 1 juli 2022 beschikbaar. Dan lopen de contracten van huisvester Villex met de huidige huurders af. GroenLinks raadslid Pauline Thoomes maakt zich zorgen: ‘Veel van deze huurders (jongeren en spoedzoekers) zitten in een kwetsbare positie: zij dreigen dakloos te worden. Wat GroenLinks betreft moet worden voorkomen dat deze inwoners op straat komen te staan.’ De huurders in het complex van de Noorderkeerking wisten dat hun contract op termijn af zou lopen. Wat Thoomes betreft betekent dit niet dat zij aan hun lot moeten worden overgelaten: ‘Voor veel huurders was voordat zij in dit complex kwamen al de keuze: of hier wonen, of op straat of zwerven van adres naar adres. Er zou in onze gemeente altijd een basis moeten zijn van eenvoudige woningen voor kwetsbare doelgroepen. Dat principe wordt ‘housing first’ genoemd.’

GroenLinks vraagt zich af of de gemeente niet te makkelijk locaties af laat vallen waar vluchtelingen gehuisvest kunnen worden. Thoomes: ‘Voor het principe ‘housing first’ zijn voldoende locaties nodig waar kwetsbare doelgroepen terecht kunnen. Deze kunnen dan op een later moment doorstromen naar reguliere sociale huurwoningen. Wat ons betreft benutten we daarom meer locaties om verdringing te voorkomen.’