Dat heeft de rechter bepaald, nadat zeven zorginstanties en vrijgevestigde zorgverleners een kort geding hadden aangespannen tegen de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem. Groenlinks heeft al in vroeg stadium van deze aanbesteding gewaarschuwd dat de opdracht van de gemeente niet realistisch was, en dat eventuele overschrijding van de kosten ten onrechte op de zorgaanbieder zouden worden afgewenteld.

De rechter oordeelde dat de aanbestedingsprocedure inderdaad niet goed is verlopen: het beschikbare budget was te laag en de eisen van de gemeente te hoog - en bovendien van tevoren onduidelijk.

GroenLinks raadslid Erik van Zuylen: 'Bij de aanbesteding is het essentieel dat zorgpartijen geïnformeerd worden over wat er van hen verwacht wordt. Het is bovendien onredelijk om het risico volledig bij de opdrachtnemer te leggen. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen in de zorgtransitie! Als er meer zorg nodig is dan voorzien moeten hulpverleners en cliënten hiervan niet de dupe worden.'