De begroting voor 2019 is met een grote meerderheid aangenomen in de Alphense gemeenteraad. Alleen de VVD stemde tegen. In de begroting staan veel positieve investeringen, maar er zijn ook zorgen.

GroenLinks is heel blij met veel maatregelen die in de begroting zijn opgenomen. Zo is er meer geld voor duurzame energie, wordt stadslandbouw aangejaagd en wordt meer werk gemaakt van armoedebestrijding en het voorkomen van schulden. Ook gaat de gemeente aan de slag met wijkbudgetten, buurtdemocratie en andere manieren om onze inwoners beter bij het beleid te betrekken. Dit zal met vallen en opstaan gaan, maar is enorm belangrijk!

Zorgen over cultuur

We hebben ook zorgen: culturele instellingen hebben het moeilijk, meer geld voor cultuur is wat GroenLinks betreft noodzakelijk. Cultuur mag wat kosten, want het levert veel op: het brengt mensen samen, stimuleert creativiteit en houdt onze gemeente aantrekkelijk. In 2019 wordt een cultuurvisie opgesteld, dat is een goed moment om keuzes te maken om Alphen ook in de toekomst (meer) te laten bruisen!