Jumbo Herenhof is de winnaar van de prijs voor meest vegavriendelijke grote supermarkt van Alphen aan den Rijn. De lokale afdeling van GroenLinks ging de afgelopen weken langs twintig grote supermarkten door de hele gemeente om het aantal vegetarische vleesvervangers te tellen in koelingen en vriezers. Abusievelijk was eerder Albert Heijn de Herenhof als winnaar gekozen, maar na controle bleek deze supermarkt helaas op de tweede plaats te komen.

Campagneleider Sara de Waal: ‘Het spijt ons enorm dat de telling is misgegaan en we bieden onze excuses aan aan beide supermarkten. We hebben de aanpak goed doorgesproken met onze tellende vrijwilligers, maar helaas blijkt het systeem niet waterdicht. Dit is een leermoment voor volgend jaar: dan zullen we de tellingen zeker extra controleren.’

Het doel van de actie is het stimuleren van het vegetarisch aanbod in supermarktketens. Op deze manier is het duidelijk waar de meeste variatie is voor mensen die geen of minder vlees willen eten. Het aantrekkelijk maken van vegetarisch eten is goed voor dier en milieu: zo zorgt vegetarisch eten voor een minder ontbossing en een lagere uitstoot van de broeikasgassen die verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering.