TISGROEN Festival groots succes! Op 11 november kleurde Alphen ‘groen’ met het TIS GROEN Festival. Deze landelijke dag van de duurzaamheid, werd op verschillende locaties gevierd in Alphen. Zo werd er gestart met een swingend (h)eerlijk ondernemersontbijt, kon men het elektrisch rijden proberen, aansluiten bij een kookworkshop, kleding of knuffels pimpen, bijdragen aan een kunstwerk of een healthcheck ondergaan. De dag werd afgesloten met een filmfestival in de oude STAA aan de Castellumstraat.

De verschillende deelnemende locaties, werden allen goed bezocht. Passanten konden aansluiten of zich vooraf opgeven voor een van de workshops. De organisatie blikt positief terug op de dag, gevoed door de enthousiaste reacties van de deelnemers aan het TIS GROEN Festival. Zo werd er gekookt, geknutseld, gerecycled, ontbeten en film gekeken. Op 2 december om 14.00uur zal de dag nog een kort vervolg krijgen met de onthulling van het kunstwerk dat afgelopen vrijdag gemaakt werd: het groene hart van Alphen. De onthulling zal plaatsvinden in de nieuwe STA-ART aan de Hooftstraat in Alphen aan den Rijn.

Na afloop van deze succesvolle dag, wordt er alweer druk gespeculeerd over de activiteiten voor volgend jaar.

Kort verslag van de activiteiten.

10.00-15.00 Mee helpen aan het Kunstwerk ‘het groene hart van Alphen’ bij STA-ART

In de net geopende nieuwe locatie van STA-ART aan de hooftstraat in Alphen, hebben voorbijgangers bijgedragen aan een enorm groen hart. Met restmaterialen en mozaiek, werd het kunstwerk tot stand gebracht. Organisaties Adfund en Aquamoza begeleidden de bezoekers bij het maken van het kunstwerk, dat op 2 december om 14.00uur officieel zal worden onthuld in de STA-ART, waar het een aantal maanden uit gaat maken van de tentoongestelde prachtige colletie.

12.00-16.00 Kookworkshop bij Kookerij Bijgerecht

Na afsluiting van een inspirerende ochtend met ondernemers, gingen de wosrkshops van start. Om 12.00uur sloten diverse Alphenaren aan bij de kookworkshop in Kookerij Bijgerecht. Ingredienten voor de workshop werden door de deelnemers zelf meegebracht. In het kader van de dag, bracht men producten die ‘op’ moesten of biologische en/of streekproducten mee, met als resultaat een bijzondere variatie aan ingredienten. Na een aantal uren in de keuken te hebben doorgebracht, onder het toeziend oog van Chef Dennis, werd aangeschoven om van de gerechten te gaan genieten: pompoensoep, bruchetta’s, chocoladeappeltjes, pasta met kaassaus en een heerlijke auberginesaus waren het verbluffend lekkere resultaat van een middagje kokkerellen.

15.00-18.00 Health- en Vitaliteitscheck bij Umai Centrum voor Bewust Zijn

Weten hoe je gezondheid er voor staat? Bij Umai Centrum voor Bewust Zijn kon men een heathcheck laten doen, waarbij een aantal metingen werden gedaan. Aan de hand van de resultaten ontving men praktische tips en adviezen om te werken aan een (nog) betere gezondheid. De test werd als zeer nuttig ervaren door de deelnemers. Met de adviezen kon men ook goed zelf aan de slag.

14.30 -17.00 Kleding en knuffels pimpen bij Stichting Kringloop Alphen

Bij de Kringloop Alphen kon men op de verschillende locaties terecht voor het pimpen van knuffels en kleding. Het kleding pimpen aan de Energieweg was een groots succes. Mensen konden na hun aankoop aangeven of ze iets veranderd wilden hebben. Elly Blijenbergh van Ik Maak Blij maakte kundig de mooiste creaties voor de klanten van de Kringloop, die bovendien ook zelf aan de slag konden, met allerlei leuke materialen (tweedehands, reststukken, etc.).

Op de locatie via het parkeerterrein Hofzichtstraat kon men aansluiten bij een workshop Kleding Pimpen.

13.00-17.00 Elektrisch rijden op het Thorbeckeplein door Elvolution

Op het Thorbeckeplein kon men het elektrisch rijden ervaren. Auto’s, scooters, Segways en elektrische fietsen konden worden geprobeerd onder begeleiding van Elvolution, dealer van elektrische vervoersmiddelen. Geïnteresseerden en nieuwsgierige voorbijgangers bleken vooral verbaast over het rijgenot en gebruikersgemak, dat absoluut niet onder bleek te doen aan de niet elektrische varianten. Met veel plezier werden kleine parcours zonder moeite afgelegd. Alvorens de activiteiten op het Thorbeckeplein van start gingen, tekende Erik Schrama, eigenaar van Uitvaartonderneming Schellingerhout een koopcontract voor een elektrische auto. Onder toeziend oog van bijna 40 ondernemers, werd hij hiermee de trotse eigenaar van een prachtige Nissan Leaf.

16.00-23.00 TIS GROEN Filmfestival in de oude STAA (naast de Adventskerk)

In de oude STAA, naast de Adventskerk, kon men genieten van korte en lange films in een complete vintage setting. In de ‘huiskamer’, die speciaal voor het filmfestival gecreëerd was, kon men onder het genot van een lekker hapje en drankje, genieten van goede films, waaronder Pay It Forward en No Impact Men. Gedurende de avond vulde de ruimte zich met belangstellenden en filmliefhebbers.

IVN Alphen aan den Rijn en omstreken vulde de ruimte aan met de prachtige tentoonstellingen ‘Verdachte Kruiden’ en ‘No Impact Week’, die speciaal voor de dag werden ingericht.

Het gehele programma van de dag is nog te vinden op www.tisgroen.nu

De dag is een groots succes gebleken. De organisatie ziet dan ook met veel plezier uit naar het volgende jaar en de volgende dag van de duurzaamheid. Voor die tijd zullen de betrokken partijen zeker nog van zich laten horen met andere mooie initiatieven.

Met dank aan onze sponsoren: Schellingerhout Uitvaartonderneming, Stephan M Creatieve Marketing en Reclame, Rabobank Rijnstreek, Simon Levelt, Fine Fleur, Elvolution, VT Verkerk Transport & Logistics, Multicopy, Albert Heijn, Drogisterij de Hazelaar, de Alphense Verhuurmaatschappij.

De duurzame krachten achter deze dag waren:

Stichting Groenstad

MVO OndernemersCafé