De raadsvergadering van 28 januari 2016 verliep tenenkrommend. Onze motie om de mogelijkheden van Tiny Houses - kleine, flexibele, goedkope en energiezuinige woningen- voor urgent woningzoekenden te onderzoeken werd niet serieus genomen. Daarnaast is er tegen beter weten in besloten tot het verlengen van de Roemer.

Waarom is dit zo'n slecht idee? Waarom is wat ons betreft het dieptepunt van deze raadsperiode bereikt?

Geen oplossing, wel draagvlak

Dat een weg die 'niet echt iets oplost, maar bij sommige mensen wel wat draagvlak heeft' drie miljoen mag kosten is een schande. Helemaal als je bedenkt welke onderhoudskosten daar op de niet zo lange termijn bijkomen, en welke bezuinigingen sociale en maatschappelijke organisaties in Alphen  te verduren krijgen.

Bewezen schijnoplossing

Het doel van de weg zou zijn om het knelpunt Parklaan in Boskoop op te lossen. De voorgenomen afsluiting van de Parklaan voor vrachtverkeer is vooral een probleem voor de kwekers in de Nessepolder. Uit de verkeersberekeningen blijkt echter dat de verlengde Roemer helemaal niets oplost voor deze kwekers.

Duur cadeautje

Alleen kwekers in de omgeving Burgemeester Smitweg hebben er enig baat bij. Echter: de afstand wordt hooguit 1 km korter. Een weg van 3 miljoen voor ca 75 kwekers komt neer op een cadeautje van  €40.000,- per kweker. Het draagvlak waar de wethouder zich op baseert is dus klein en duur gekocht.

Verzonnen toezegging

Ook de zogenaamde toezegging door de oude gemeente Boskoop dat de Parklaan pas zou worden afgesloten als de Verlengde Roemer was aangelegd werd door het college als argument van stal gehaald. Boskoop kan dit echter nooit hebben toegezegd, want de Verlengde Roemer ligt op grondgebied van voormalig Rijnwoude. Hier had Boskoop dus geen zeggenschap over.

Groene stad met lef?

De collegepartijen besloten deze feiten echter te negeren. Wethouder Hoekstra kon slechts uitbrengen dat hij vanuit een “gevoel” en in draagvlakzin voor de aanleg van de Verlengde Roemer was. Om als 'Groene stad met Lef' echt iets te veranderen in Boskoop, zou het vervoer radicaal anders georganiseerd moeten worden door middel van concentratie van het sierteeltgebied en het bundelen van distributiestromen naar overslagpunten. Nieuwe trajecten zullen dan niet nodig zijn.

Klakkeloze volgelingen

Die oplossing lijkt echter nog ver weg. Dat de collegepartijen klakkeloos akkoord gaan met dit kansloze voorstel stemt somber. En dan te bedenken dat D66 in een recente folder pleit voor ‘groen in plaats van grijs’. Ook is het blijkbaar geen probleem dat belanghebbende Boskoopse kweker Peter Bontekoe nog steeds het woord voert voor het CDA.

Op deze manier wordt de geloofwaardigheid van de politiek verder uitgehold. Een zwarte dag dus, die we niet snel weer mee hopen te maken.