Overzicht van de hoogtepunten:

1. Naar aanleiding van AEF-rapport over de SWA, waaruit blijkt dat de beleidskaders nog niet helder zijn, vroeg ons raadslid Erik van Zuylen (die deel uitmaakt van de raadsbegeleidingsgroep SWA) het college om geen onomkeerbare sluiten te nemen tot de raad het AEF-rapport heeft kunnen bespreken.

2. Ook vroegen Erik van Zuylen en Lidie Voorend zich af wat er gebeurd is met de vorig jaar aangenomen motie over het onderzoeken van de mogelijkheden tot het creëren van stages en leer/werkplekken voor kwetsbare jongeren. Deze motie blijkt niet uitgevoerd. Op ons verzoek wordt dit nu alsnog besproken in de commissie van april.

3. Ook is de motie aangenomen waarin GroenLinks en andere partijen pleiten voor inspanningen om de Penitentiaire Inrichting aan de Eikenlaan open te houden.

4. Tenslotte is de door GroenLinks gesteunde motie van RGL aangenomen, die oproept om te onderzoeken of een deel van het streekarchief in Alphen kan blijven. Eerder ging het college akkoord met de verhuizing van het totale archief naar Leiden.