Op zaterdagmiddag 10 december organiseerde GroenLinks Alphen aan den Rijn in Boskoop een conferentie over bijenbeleid. De bijeenkomst bracht zorgen, maar ook hoop.

Raadslid Erik van Zuylen: ‘De bijenstand wordt bedreigd door verstening, het gebruik van landbouwgif en ziekten. Als je dan ziet dat in het hele kwekersgebied in Boskoop veel te hoge concentraties gif in het oppervlaktewater worden gemeten, dan is dat zorgwekkend.’ Het vervelende is dat de goede kwekers onder de kwaden lijden: 'een kweker die geen gif gebruikt kan zijn producten niet als biologisch verkopen, omdat het gif zich via het grondwater verspreidt'.

Gelukkig is er ook hoop: wethouder van Velzen vertelde over het Groene Cirkels programma, waarin Alphen voortrekker is. Onder andere Archeon wordt ingericht als 'Bed and Breakfast' voor bijen en er worden veel bij-vriendelijke bloemen geplant. Van Zuylen: 'Ook in Boskoop zijn steeds meer kwekers zich er van bewust dat de toekomst gifvrij is. Die trend moeten we versterken, om genoeg bestuivers te behouden en daarmee onze voedselvoorziening veilig te stellen.’