Raadslid Gé Kapteijn licht toe waarom GroenLinks het plan toejuicht: ‘Met name vanwege de veiligheid, maar ook vanwege de afname van uitstoot, geluid en verbruik. In het plan wordt wel gesproken van verschillende uitzonderingen op deze regel, wij roepen op om dat er niet te veel te laten zijn.’
Kanttekeningen
Wel heeft GroenLinks nog wat kanttekeningen. ‘Wij zijn het eens met de kritiek van de Fietsersbond. Om te beginnen vinden wij de realisatietermijn van 30 jaar voor deze plannen onbegrijpelijk. 10 jaar is al veel te lang!’ Ook wil GroenLinks dat het gebied rond het Bospark en de kinderboerderij een 30km-zone wordt en er een zebrapad wordt aangelegd.
‘Het is daar immers altijd druk met overstekende voetgangers en fietsers. Waarom moet daar überhaupt 50 gereden worden, als je even later toch weer stil moet staan door de aanpalende rotondes, stoplichten en spoorwegovergang? Bovendien is het tijd dat de fietsers op het Raoul Wallenbergplein eindelijk eens voorrang krijgen.’
Kernen
Ook is GroenLinks ontevreden over de uitzondering die het plan maakt voor de Zijde in Boskoop. ‘Dit juist een onveilige weg. Zeker met de huidige staat van de fietspaden is 50 km/uur daar gewoon te snel en gevaarlijk voor de andere weggebruikers.’ Voor Hazerswoude Dorp zijn er nog veel plannen in de maak rond de N209 en de Dorpsstraat. Wat GroenLinks betreft moet ook de huidige Dorpstraat een 30 km-weg worden omwille van de veiligheid.
Als het gaat om de plannen voor Aarlanderveen, Koudekerk, Benthuizen en Zwammerdam is GroenLinks tevreden. Kapteijn legt uit: ‘Wij zijn met name blij met het vooruitzicht dat de Ziendeweg snel definitief wordt afgesloten voor het sluipverkeer en wordt ingericht als fietsstraat. Wat ons betreft krijgt dit prioriteit in de realisatieplannen. Ook voor de Lindenhovenstraat en Kortsteekterweg zien wij graag eenzelfde inrichting ontstaan als voor de Ziendeweg. Richt dit soort wegen in als fietsstraat en respecteer het stiltegebied!’