Bruisende gemeente

De voorzieningen in alle kernen moeten op peil blijven, om te zorgen dat de kernen levendig blijven en hun unieke karakter behouden. GroenLinks vind het belangrijk dat er in de gemeente genoeg te doen en te beleven is, omdat dat mensen bij elkaar brengt en inspireert. Wij zetten ons daarom in voor festivals en evenementen, theaters, wijkcentra, zwembaden, muziekonderwijs, een nieuw poppodium en Archeon.

De bindende kracht van kunst, cultuur en sport

GroenLinks wil initiatieven ondersteunen op gebied van sport, muziek, kunst en cultuur floreren in een gemeente waar initiatieven worden gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat mensen samenkomen en op een open manier naar de wereld leren kijken. Samen leven is samen beleven. Evenementen als het Zomerspektakel, carnaval, Trekkertrek, luilakvoetbal, de Oldtimerdag, de kunstroutes, Hoekstock, de jaarmarkt, het Bevrijdingsfestival, de 20 van Alphen, het Tentfeest in Aarlanderveen, het Dorpsfeest in Zwammerdam en de Avondvierdaagse van Benthuizen zijn daarom cruciaal. Het is niet alleen voor evenementen, maar ook voor sport, klassieke en moderne muziek, kunst en (jongeren)-cultuur belangrijk om een fysieke plek te hebben. Bestaande plekken als Parkvilla, de Cube, Flora, theater Castellum, Sta-art, het Stek en Max moeten we koesteren. Na het sluiten van het Kasteel missen veel mensen een poppodium in Alphen aan den Rijn. Daarom zijn we blij dat onze motie om Castellum en Parkvilla geschikt te maken als poppodium is aangenomen. Het is belangrijk dat er een duidelijk en overkoepelend cultuurbeleid is, waarbij voorzieningen elkaar versterken en er voor iedere burger iets te halen is.

 

Het belang van ondernemers

Ondernemers zijn belangrijk voor een levenskrachtige gemeente: zij zorgen voor werk en ontwikkeling van de economie. Door samen te werken zorgen gemeente en ondernemers voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en startups. Citymarketing is één van de manieren om te zorgen dat Alphen aan den Rijn aantrekkelijk is voor bedrijfsleven, burgers en bezoekers. Alphen aan den Rijn wil zich profileren als Groene stad met lef. Graag zien wij dat vertaald in herkenbare beelden. Archeon en het Groene Hart kunnen daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Een ondernemersfonds kan investeren in evenementen en andere gemeenschapsvoorzieningen. De gemeente helpt bedrijven duurzamer te worden en werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.

 

Monumentaal verleden

Erfgoed is het visitekaartje van een gemeente, ook van Alphen aan den Rijn. Het vormt het cement in de samenleving en is een belangrijke economische factor. Erfgoed geeft de gemeente een gezicht, brengt geld in het laatje, brengt mensen samen, maakt een gemeente duurzaam en het levert natuurlijke unieke locaties op. De Erfgoedvisie Alphen aan den Rijn sluit daarbij aan. De Nieuwe Muziekschool zit momenteel nog in het oude raadhuis van Alphen aan den Rijn. GroenLinks is daar blij mee. Het is mooi dat op deze manier een monumentaal gebouw een publieke functie heeft. Wij zien graag dat monumentale gebouwen, zoals de oude raadhuizen van Boskoop en Alphen aan den Rijn, de oude Coca-colafabriek en de watertoren in Boskoop een publieke functie houden of krijgen en waar nodig worden opgeknapt. Monumentale gebouwen hebben veel uitstraling en geven eigenheid en sfeer aan onze gemeente. Dit is belangrijk voor de identiteit van onze gemeente. Het Romeinse verleden is een andere manier om de identiteit van onze gemeente te versterken. GroenLinks heeft er mede voor gezorgd dat Archeon verder kan uitbreiden en plek krijgt voor de Zwammerdam-schepen. Dit werelderfgoed zet Alphen aan den Rijn op de kaart, zowel binnen als buiten Nederland. GroenLinks ziet graag dat het Romeinse verleden nog meer wordt ingezet in de citymarketing.

 

Klik hier voor ons complete verkiezingsprogramma