Voorbeelden Utrecht

Julia Kleinrensink (fractievoorzitter GroenLinks Utrecht) deelde een aantal lessen uit de gemeente Utrecht. Bijvoorbeeld het normaliseren van de hulpvraag, zodat mensen zich niet schamen, en spreken van ‘gebruik maken van je recht’ in plaats van ‘om hulp vragen’ in de communicatie. Daarnaast krijgen inwoners in Utrecht bij de brief over lokale belastingen een kaart met daarop de verschillende regelingen die er zijn. In groepsgesprekken zijn vervolgens ideeën opgehaald over hoe we in Alphen aan den Rijn het gebruik van de minimaregelingen kunnen stimuleren. Hieruit kwamen interessante suggesties naar voren.

Voorkom schaamte

Er waren verschillende ideeën om angst te schaamte te voorkomen, zodat mensen contact durven op te nemen. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van een anonieme telefoonlijn voor hulp bij (dreigende) financiële problemen, of door een Alphenpas in te voeren waar iedere inwoner gebruik van kan maken. Alleen mensen met een laag inkomen krijgen geld gestort op de Alphenpas, maar als andere inwoners de pas ook gebruiken wordt mogelijke schaamte weggehaald. Een ander idee is om ervaringsdeskundigen bij de gemeente in dienst te nemen, die mensen helpen door hun eigen verhaal te delen.

Passende communicatie

Ook zijn de manier van communicatie en participatie belangrijk. Voor sommigen mensen is digitale hulp een goede uitkomst, terwijl voor andere de mogelijkheid om in-persoon te communiceren niet mag verdwijnen. Communicatie moet verder starten vanuit vertrouwen, en er moet begrip zijn voor de mensen die een hulpvraag hebben. Mogelijk is er ook meer maatwerk nodig in de communicatie, bijvoorbeeld voor jongeren die op een andere manier en op andere plekken willen worden benaderd.

Eenvoud

Tot slot is het belangrijk dat mensen makkelijk een hulpvraag kunnen stellen en een regeling kunnen aanvragen. Dit kan door ervoor te zorgen dat er een serviceplein in de dorpen en wijken komt en dat informatie over hulp bij geldzaken op logische plekken wordt gedeeld, bijvoorbeeld bij de Voedselbank. Ook maakt een kleiner aantal verschillende regelingen het voor inwoners makkelijker om uit te vinden waar ze recht op hebben. Tot slot kan een toegankelijke website of app van de gemeente ertoe bijdragen dat regelingen gemakkelijker gevonden en benut worden.

Vervolg

Deze input zullen GroenLinks en PvdA de komende maanden gebruiken om te kijken wat de gemeente kan doen om te zorgen dat inwoners vaker gebruik maken van de inkomensondersteunende regelingen waar ze recht op hebben.