De gemeente loopt ieder jaar meer dan een miljoen aan inkomsten mis door dit besluit. Om dit nog enigszins te compenseren gaan de parkeertarieven ná die eerste anderhalf uur omhoog. Zowel in de garage als op straat centrum gaan mensen die in het centrum parkeren dan 2,50 euro per uur betalen. Bovendien is het niet meer zo dat je vanaf 18:00 uur gratis mag parkeren, maar pas na 21:00 uur. Het is de bedoeling dat buurtbewoners (en hun bezoek) op die manier zo'n 3 ton extra per jaar betalen. De Alphense ondernemers dragen twee ton per jaar bij, minder dus dan de inwoners. Het 'gratis parkeren' kost de gemeente in het eerste jaar zo'n 5 ton, oplopend tot meer dan 6 ton in latere jaren. 

Zonde van het geld, vindt GroenLinks. Maar vooral van het milieu. Het is logisch dat het stimuleren van autogebruik kwalijke gevolgen heeft voor onze immer opwarmende aarde. Duurzaamheid, duurzame mobiliteit, een groen centrum: de coalitie heeft er de mond vol van, maar laat in praktijk wat anders zien. GroenLinks raadslid Max van Lent: ‘De enige manier om te zorgen voor meer milieuvriendelijke reisbewegingen is door niet te investeren in autogebruik, maar in fietsvoorzieningen en toegankelijk en goedkoop openbaar vervoer. De tonnen die dit gratis parkeren kost zouden we hiervoor goed kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld voor de Alphenpas, waarmee inwoners tegen een lager tarief met een bus of buurtbus naar het centrum kunnen komen.’