Niet van deze tijd
Dat GroenLinks geen voorstander is van gratis parkeren zal weinig mensen verbazen. Van Lent legt uit: ‘Gratis parkeren is eigenlijk niet meer van deze tijd. Om de stad leefbaar te houden en het klimaat te ontzien moeten we juist milieuvriendelijke reisbewegingen stimuleren, zoals fietsen of het openbaar vervoer. Hoe kunnen wij aan de nieuwe generaties uitleggen dat wij autorijden stimuleerden, terwijl we wisten dat klimaatverandering voor desastreuze gevolgen zou zorgen als we op dezelfde weg zouden doorgaan? Mensen mogen de auto naar het centrum pakken, maar het lijkt ons niet meer dan redelijk dat de vervuiler betaalt.’
Concurrentiepositie
Toch zijn veel partijen, waaronder coalitiepartners Nieuw Elan en CDA, vóór gratis parkeren. Een van de argumenten is dat gratis parkeren goed zou zijn voor de concurrentiepositie ten opzichte van omliggende steden als Zoetermeer, Leidschendam, en Leiden. Volgens Van Lent snijdt die redenatie geen hout. ‘Anderhalf uur gratis parkeren levert de consument 2,85 euro op. Maar vervoer naar Zoetermeer (21km), Leidschendam (26km), of Leiden (16km) kost veel meer dan meer dan 2,85 euro!’ Ook betogen voorstanders van gratis parkeren dat toen winkelcentrum De Ridderhof gratis parkeren invoerde, het daar drukker werd en juist minder druk in De Baronie en De Herenhof. Van Lent: ‘Dit klinkt juist als een argument tégen het invoeren van gratis parkeren: waarom zouden we winkeliers in De Aarhof bevoordelen ten koste van ondernemers in de andere winkelcentra in de gemeente?’
Ozb-verhoging
Ook is GroenLinks het niet eens met de financiering van het plan. Volgens voorstanders moeten de compensatie voor de parkeerkosten uit de verhoging van de ozb van niet-woningen komen. Een verhoging van negen procent zou maar liefst 1,1 miljoen extra opleveren. GroenLinks vindt dat oneerlijk, omdat alle ondernemers hieraan bijdragen. ‘Ondertussen heeft slechts een klein deel van de ondernemers hier baat bij: de winkeliers,’ redeneert GroenLinks raadslid Marijke Kottenhagen. ‘Volgens voorstanders behalen winkeliers in en rond de Aarhof tien procent meer winst door gratis parkeren. Als het echt zoveel voordeel oplevert zouden ze er ook prima zelf voor kunnen betalen, in plaats van de kosten op andere ondernemers af te wenden.’