Raadslid Max van Lent: ‘Mensen zijn vrij om hun eigen keuzes te maken, maar reclames stimuleren de vraag naar producten. Gokverslaving  leidt vaak tot grote financiële, maatschappelijke en psychische problemen en komt steeds vaker voor in de samenleving. Gemeenten doen hun uiterste best om haar inwoners uit financiële problemen te houden, maar als de buitenruimte tegelijkertijd volhangt met reclames voor kansspelen is dat vechten tegen de bierkaai. Er lijkt een landelijk verbod op kansspelreclames in de buitenruimte op komst, maar dit laat naar verwachting nog meer dan een jaar op zich wachten. Voor het klimaat geldt hetzelfde: de klimaatcrisis is de grootste uitdaging van deze tijd, maar hoe valt dit te rijmen met het stimuleren van vliegen en vlees eten? We hebben de macht om de vraag te remmen.’

Van Lent vroeg het college afgelopen zomer al of het mogelijk was om iets aan kansspelreclames in de buitenruimte te doen, bijvoorbeeld door het toevoegen van een clausule hierover in nieuwe contracten. Het antwoord van het college was dat de contracten voor buitenreclames nog jarenlang doorlopen, dus dat dat niet mogelijk was. ‘Maar het college kan wel degelijk aan de partij die in de gemeente de buitenreclame verzorgt vragen om niet meer met dit soort partijen in zee te gaan. Dit is dus wat wij nu aan het college vragen.’ In diverse andere steden is er al besloten om bepaalde reclames te weren. Zo zijn in Tilburg zijn kansspelreclames vanaf volgend jaar verboden. In Amsterdam, Den Haag, Leiden en Haarlem zijn ‘fossiele reclames’ op bijvoorbeeld auto’s en vliegreizen al verboden, Haarlem voegde daar een verbod op reclame voor vlees aan toe.